Rady a doporučení

Kdy přezouvat pneumatiky?

Kritériem pro přezutí pneumatik je průměrná denní teplota. Pokud poklesne pod 7°C doporučujeme vyměnit letní pneumatiky na zimní. Letní pneumatiky jsou vyrobeny z tvrdší směsi než zimní, a proto při této teplotě dochází k výraznému snížení jejich přilnavosti k vozovce.

Naopak při teplotách nad 7°C je vhodné použít letní pneumatiky, neboť nad touto hranicí teplot dochází ke zvýšenému opotřebení zimních pneumatik.

Huštění a tlak v pneumatikách

Tlak je opomíjeným, ale důležitým faktorem bezpečnosti a životnosti pneumatik. Pneu musí být kontrolovány za studena, tzn. pneumatiky stály nejméně 2 hodiny nebo ujely méně než 2 km. Druhá možnost kontroly pneu je za tepla, kdy přidáte 0,3 baru k doporučenému tlaku.

Kontrola tlaku pneumatik musí být pravidelně kontrolována, minimálně jednou za měsíc. Doporučujeme provádět kontrolu každých čtrnáct dní a hlavně nezapomenout na rezervu. Nebo ověření tlaku u pneu provádějte před každou dlouhou cestou. Nezpomeňte zkontrolovat hodnotu tlaku v pneu podle naložení vozidla v případě tlaku, který neodpovídá doporučenému tlaku výrobcem.

Pokles tlaku v pneumatice může být způsoben:

  • přirozeným unikáním vzduchu stěnami pneumatiky
  • poklesem teploty okolního prostředí
  • malými perforacemi, které u pneumatik bez duše sice nevedou k okamžitému vypuštění, ale časem mohou vést k nenapravitelnému poškození pneumatiky, k němuž jízdou s nedostatečně nahuštěnou pneumatikou dochází.

Jestliže používáte směs plynů pro huštění pneumatiky, tak nemusíte provádět kontrolu pneu tak často.

Typy dezénů

Rozlišujeme několik základních typů dezénů a to symetrický, asymetrický a směrový.

Symetrický - symetrickou pneumatiku je možno umístit na vozidle na libovolnou pozici.

Asymetrický - vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější a každá má svoji specifickou funkci. Obvykle vnitřní strana zajišťuje odvod vody a přenos záběrových a brzdných sil na vozovku. Strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu v zatáčkách. U asymetrických pneumatik nerozlišujeme pravou a levou pneumatiku, pouze má vždy označenou vnější a vnitřní stranu (outside, inside), kterou je třeba při montáži dodržet.

Směrový (šípový) - každá pneumatika má šipkou označen směr otáčení pro jízdu vpřed.

Závady pneumatik

  • ojeté kraje - podhuštěná pneumatika, nízký tlak

  • ojetý střed - vysoký tlak, přehuštěná pneumatika

  • nepravidelně ojetá pneumatika, ojetý jeden kraj - špatně seřízená geometrie

  • "zubatá pneu", šikmo sjeté jednotlivé bloky, "poskákaná pneu" - špatné, nefunkční tlumiče

  • "probržděná pneumatika" - sjeté jedno místo - ploška - při intenzivním brždění

Značení pneu


205/55 R16 91W
205 Šířka pneumatiky v milimetrech
55 Profilové číslo - poměr výška/šířka pneumatiky v %
R Konstrukce pneumatiky (R=radiální, D=diagonální, B=bias belted)
16 Průměr ráfku v palcích
91 W Indexy zátěže a rychlosti (LI/SI)
Dunlop Výrobce
SP Sport 2000E Model / dezén

Další značení:

TL, TUBELESS Bezdušová pneu
TT Dušová pneu
RF, XL Reinforced = zesílená bočnice
M+S Mud + Snow (bláto a sníh). Pneu určená pro zimní provoz
M/T Mud Terrain - pro terénní provoz
A/T All Terrain - na každý terén
A/S All Season - celoroční
FR Ochrana alu ráfku poed poškozením při najetí k obrubníku
DOT První dvojčíslí označuje týden a druhé rok výroby pneu
OUTSIDE, INSIDE Venkovní a vnitřní bočnice
ROTATION Směr otáčení
RFT, ROF Dojezdové pneu - pro vozy s indikátorem tlaku v pneumatikách
MFS, RPB, FP, FR Rim protection - zesílená boční ochrana ráfku pneu před poškozením -ochraný lem na pneumatice proti poškrábání alu kola např. u obrubníku
RBL vystouplá písmena na bočnici
OWT bílý nápis na bočnici
HP High Performance - výkonné pneumatiky
UHP Ultra High Performance - vysoce výkonné pneumatiky

Runflatové pneu - dojezdové pneumatiky:

samonosná technologie pneu (dojezd po defektu), pneu konstruované tak, aby i po defektu pneumatiky bylo možné stále pokračovat v jízdě, ovšem jen omezenou rychlostí, max. doporučeno 80 km/h

RFT Bridgestone - run flat tyre
SSR Continental - self supporting runflat
DSST Dunlop - dunlop self supporting technology
ROF Goodyear - run on flat
R/F Pirelli
ZP Michelin - zero pressure
EMT Extended Mobility Tyre
MOE Mobility extended
CS technologie Continental Conti Seal (samoopravná pneu do průrazu 5mm)

Homologace:

pneumatiky určené pro prvovýbavu jednotlivých výrobců a modelů vozů. Všechny pneumatiky mohou být samozřejmě použity a montovány na vozidla jiných značek

A homologace pro Toyota Auris
A0 homologace pro Audi
J homologace pro Jaguar
M0 homologace pro Mercedes
N0,N1,N2 homologace pro Porsche
* homologace pro BMW
M3 homologace pro BMW M3
RO1 homologace pro AUDI Quattro
C1 homologace pro Chrysler
K1 homologace pro Ferrari

Indexy rychlosti (SI):

SI L M N P Q R S T U H V W Y ZR
Max. rychlost [km/hod] 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300 >240 

Jaký mají pneumatiky vliv na hlučnost jízdy?

Automobilová doprava zatěžuje svoje okolí zplodinami, ale také hlukem. Hlučnou jízdu zapříčiňuje krom záběru motoru a odporu vzduchu i kontakt pneumatik s vozovkou. Na hlučnost pneumatik má vliv několik faktorů. Některé z nich můžete jako majitel vozidla ovlivnit, a tím zvýšit komfort jízdy pro sebe i okolí.

Hlučnost svých produktů se snaží snížit i samotní výrobci pneumatik. Tlačí je k tomu jednak unijní legislativa, jednak snaha o vytvoření lepších produktů, než nabízí konkurence. Pneumatiky totiž tvoří při vyšších rychlostech větší část hluku produkovaného automobily. Při nižších rychlostech je naopak více slyšet motor auta.

Proto při výběru nových pneumatik zohledněte i jejich hlučnost. Zjistíte to jednoduše podle štítku, kterým podle regulací EU musejí všechny nové pneu sdělovat svoji hlučnost při jízdě. Pamatujte však na to, že decibelová stupnice je logaritmická. To znamená, že rozdíl byť jen několika málo decibelů představuje dvojnásobnou intenzitu zvuku. Stejně tak mějte na paměti, že štítek sděluje pouze vnější hlučnost pneumatik. Jak hlučná bude jízda v kabině, to z něj můžete jen odhadovat.

Další variantou je před nákupem zohlednit testy pneumatik. Z nich krom hlučnosti při jízdě vyčtete i další užitečné informace, jako je chování pneumatik na mokrém, suchém a namrzlém povrchu nebo rychlost opotřebení. Srovnáním různých modelů pneumatik od několika výrobců si dokážete udělat velice přesný obrázek o tom, který z nich je pro vás ten nejlepší. Mezi nejtiššími pneu se dlouhodobě umisťují například pneumatiky značky Continental.

Na hlučnost nových pneumatik má vliv především materiál a tvar vzorku. Proto největší hluk při jízdě způsobují zimní pneumatiky (kvůli přilnavějšímu a měkčímu materiálu) a nízkoprofilové pneumatiky (větší plocha pneumatiky je v kontaktu se silnicí). Snížení hluku je proto jeden z mnoha důvodů k přezutí na letní pneu.

Největší hluk při jízdě vydávají poškozené pneumatiky.

Hlasité zvuky pneumatiky na silnici mohou ale být způsobeny i mnoha dalšími faktory, jako je špatné vyvážení kol, nedostatečný tlak nebo poškozená ložiska. Pokud je jedna z pneumatik obzvlášť hlučná, je v lepším případě opotřebovaná a je na čase ji vyměnit. V tom horším případě došlo k defektu. Nikdy proto nepodceňujte zvuky pneumatik při jízdě, mohou signalizovat vážný problém.

text zkopírován od A-Z Pneu.

Pneuservis PF na Firmy.cz

Tel.: +420 733 14 20 20
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky